Loading...
 

Zderzenia w przestrzeni jednowymiarowej

Rozpatrzymy zderzenie sprężyste dwóch gładkich niewirujących kul o masach \( m_1 \) i \( m_2 \). Przed zderzeniem kule poruszają się wzdłuż linii łączącej ich środki (zderzenie centralne) z prędkościami odpowiednio \( v_{1} \) i \( v_{2} \), na przykład tak, jak na Rys. 1. Naszym celem jest znalezienie prędkości \( u_1 \) i \( u_2 \) tych kul po zderzeniu.

: Kule o masach {OPENAGHMATHJAX()}m_1{OPENAGHMATHJAX} i  {OPENAGHMATHJAX()} m_2{OPENAGHMATHJAX} przed (a) i po (b) zderzeniu.
Rysunek 1: Kule o masach \( m_1 \) i \( m_2 \) przed (a) i po (b) zderzeniu.


Z zasady zachowania pędu dla układu obu kul otrzymujemy

\( m_1v_1+m_2v_2=m_1u_1+m_2u_2. \)


Ponieważ zderzenie jest sprężyste, to zgodnie z definicją energia kinetyczna jest zachowana w tym zderzeniu

\( \frac{m_1v_1^2}{2}+\frac{m_2v_2^2}{2}=\frac{m_1u_1^2}{2}+\frac{m_2u_2^2}{2}. \)


Rozwiązujemy układ dwóch równań ( 1 ) i ( 2 ) z dwoma niewiadomymi \( u_1 \), \( u_2 \) i otrzymujemy

\( u_1=\left( \frac{m_1-m_2}{m_1+m_2} \right)v_1+\left(\frac{2m_2}{m_1+m_2}\right)v_2 \)


oraz

\( u_2=\left(\frac{2m_1}{m_1+m_2}\right)v_1+\left(\frac{m_2-m_1}{m_1+m_2}\right)v_2. \)


Rozpatrzmy teraz kilka przypadków. W każdym z nich, posługując się zależnościami ( 3 ) i ( 4 ), obliczymy prędkości ciał po zderzeniu \( u_1 \) i \( u_2 \).


  • Zderzenie dwóch identycznych ciał \( m_1=m_2= m \). Rozwiązanie: \( u_1 \) = \( v_{2} \), \( u_2 \) = \( v_{1.} \). Ciała wymieniają się prędkościami i zarazem pędami. Na przykład, gdy podczas gry w bilard poruszająca się z prędkością \( v \) kula zderza się centralnie z drugą identyczną, ale nieruchomą kulą, to sama zatrzymuje się, a spoczywająca dotychczas kula zaczyna poruszać się z prędkością \( v \).

  • Lekka cząstka zderza się centralnie z ciężkim nieruchomym jądrem lub piłka uderza o ścianę; \( m_1 << m_2 \), \( v_{2}=0 \). Rozwiązanie: \( u_1=-v_{2} \), \( u_2=0 \). Piłka odbija się sprężyście od ściany więc prędkość zmienia znak (wektor zmienia zwrot), a ściana pozostaje nieruchoma.

  • Sytuacja odwrotna, ciężka cząstka uderza w nieruchomą cząstkę lekką; \( m_1>> m_2 \) oraz \( v_{2}=0 \). Rozwiązanie: \( u_1=v_{1} \), \( u_2= \)2 \( v_{1} \). Cząstka lekka uzyskuje prędkość dwukrotnie większą od cząstki ciężkiej, której prędkość (pęd) nie ulega zmianie.


Powyższa analiza pokazuje, na przykład jak dobierać materiał spowalniający neutrony w reaktorze. Neutrony muszą być spowalniane, aby podtrzymać proces rozszczepienia. W tym celu zderza się je sprężyście z jądrami (spoczywającymi) spowalniacza. Gdyby w spowalniaczu były ciężkie jądra, to neutrony zderzając się "odbijałyby" się nie tracąc nic z prędkości (przypadek b). Gdyby natomiast spowalniaczem były cząstki lekkie, np. elektrony, to neutrony poruszałyby się wśród nich praktycznie bez zmiany prędkości (przypadek c). Zatem trzeba wybrać moderator (spowalniacz) o masie jąder porównywalnej z masą neutronów (przypadek a).

Zadanie 1: Zderzenia neutronów

Treść zadania:

Sprawdź, jaką część swej energii kinetycznej traci neutron o masie \( m_1 \) w zderzeniu centralnym z będącym w spoczynku jądrem atomowym o masie \( m_2 \)? Obliczenia wykonaj dla jądra ołowiu \( m_2=206 \) \( m_1 \), jądra węgla i jądra wodoru \( m_2=m_1 \).

Wskazówka: Skorzystaj z równania ( 3 ), uwzględniając, że \( v_{2}=0 \).

  • dla ołowiu \( {\frac{\mathit{\Delta E}_{{k}}}{E_{{k}}}}= \)
  • dla węgla \( {\frac{\mathit{\Delta E}_{{k}}}{E_{{k}}}}= \)
  • dla wodoru \( {\frac{\mathit{\Delta E}_{{k}}}{E_{{k}}}}= \)


Rozważmy teraz przypadek zderzenia całkowicie niesprężystego. Przy zderzeniach niesprężystych energia kinetyczna nie jest zachowana. Energia będąca różnicą pomiędzy początkową i końcową energią kinetyczną przechodzi w inne formy energii, na przykład w ciepło lub energię potencjalną związaną z deformacją ciała podczas zderzenia. Tak jest w przypadku wahadła balistycznego, które służy do pomiaru prędkości pocisków. Składa się ono z bloku drewnianego o masie \( M \), wiszącego na dwóch sznurach. Pocisk o masie \( m \), mający prędkość poziomą \( v \), wbija się w klocek i zatrzymuje w nim. Po zderzeniu wahadło, tzn. klocek z tkwiącym w nim pociskiem, wychyla się i podnosi na maksymalną wysokość \( h \) tak, jak pokazano na Rys. 2.

: Wahadło balistyczne.
Rysunek 2: Wahadło balistyczne.


Pęd przed zderzeniem jest równy pędowi pocisku, poniważ klocek jest nieruchomy. Natomiast po zderzeniu klocek i pocisk poruszają się razem. Stosując zasadę zachowania pędu, otrzymujemy

(7)
\( \mathit{mv}=(m+M)u, \)


gdzie \( u \) jest prędkością układu klocek - pocisk zaraz po zderzeniu. W zderzeniu część energii kinetycznej pocisku jest tracona m.in. na ciepło i odkształcenie klocka, w który pocisk się wbija. Pozostała część energii kinetycznej zamienia się po zderzeniu w potencjalną energię grawitacji, co możemy zapisać w postaci równania

(8)
\( \frac{1}{2}(m+M)u{^2}=(m+M)gh. \)


Rozwiązując ostatnie dwa równania, otrzymujemy

\( v=\frac{m+M}{m}\sqrt{2gh}. \)


Wystarczy więc zmierzyć wysokość \( h \) oraz masy \( m \) i \( M \), aby móc wyznaczyć prędkość pocisku \( v \).

Zadanie 2: Wahadło balistyczne

Treść zadania:

Sprawdź, jaka część początkowej energii zostaje zachowana w tym zderzeniu. Przyjmij masę pocisku \( m = 5 \) g, a masę klocka \( M=2 \) kg. Wynik zapisz poniżej.

Wskazówka: Skorzystaj z równania ( 9 ) i oblicz iloraz

(10)
\( \frac{\frac{1}{2}(m+M)u^2}{\frac{1}{2}\mathit{mv}^2}= \)

Symulacja 1: Zderzenia centralne

Pobierz symulację

Program ilustruje zderzenia centralne dwóch kul. W programie można zmieniać prędkości początkowe kul, ich masy oraz współczynnik restytucji.

Autor: Zbigniew Kąkol, Jan Żukrowski


Ostatnio zmieniona Wtorek 08 z Marzec, 2022 18:39:18 UTC Autor: Zbigniew Kąkol, Bartek Wiendlocha
Zaloguj się/Zarejestruj w OPEN AGH e-podręczniki
Czy masz już hasło?

Hasło powinno mieć przynajmniej 8 znaków, litery i cyfry oraz co najmniej jeden znak specjalny.

Przypominanie hasła

Wprowadź swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłać Ci informację o nowym haśle.
Dziękujemy za rejestrację!
Na wskazany w rejestracji adres został wysłany e-mail z linkiem aktywacyjnym.
Wprowadzone hasło/login są błędne.